Alla filmer | |||
Några ord om några filmer | |||
|
Steal This Film (2006)
Steal This Film 2 (2007) Steal This Film: Trial Edition (2009) Good Copy Bad Copy (2007) Inspirerad av att den nya dramaserien "The Pirate Bay" har börjat visas på SVT tog jag fram den gamla filmserien "Steal This Film" från 2006–2009, där personerna från Piratbyrån och Pirate Bay framträder själva. Filmerna är i det klassiska formatet med intervjusynkar och inklippta arkivbilder, och är ett väldigt tidstypiskt försvar för fildelningskulturen, fulla med slagord som "Copying is not stealing! Filesharing is not a crime!", "The force of peers is loose upon the world" och "Hollywood can't outlaw social change". Första delen slutar med en person på gatan som säger "I think filesharing will last forever" – och såhär 18 år senare vet vi att det inte riktigt blev så. "Politiker kan aldrig stoppa fildelningsrörelsen", säger Fredrik Neij i en synk. "Unga människor kommer att göra vad de vill. Tycker de inte att lagarna är värda att följa, kommer de inte att följa dem." Det är verkligen en annan tid. Dagens ungdomar använder nästan enbart streaming, och om de skulle råka få tag på en mp3-fil från någon av de fildelningssajter som ändå fortfarande finns, vet de knappt vad de ska göra med den. Att få in filer i telefonapparnas sluta ekosystem blir ett oöverstigligt hinder. När en artist tar bort sin musik från Spotify så är den helt otillgänglig. Andra delen domineras av synkar med amerikanska aktivister, advokater, historiker och arkivarier. Bland annat pratar Aaron Swartz, som var med och skapade RSS, Creative Commons och Reddit, om hur Napster blev åtalat och tvingades att stänga. Vilket blir extra tragiskt med tanke på åtalet mot honom själv sex år senare, och hans för tidiga död. Efter "Steal"-filmerna såg jag också "Good Copy Bad Copy" som även den tar upp frågan om fildelning, och lånar en del intervjubitar ur "Steal This Film", men som framförallt handlar om sampling och remixkultur. Fildelarna kritiserades ofta i debatten för att bara ta musik och film och passivt konsumera, men här är huvudpersonerna själva musiker, producenter och konstnärer som skapar nya verk av delar från gamla verk – något som också bryter mot upphovsrätten men på ett annat sätt.
Av Anders Hultman, november 2024. |
|
|
|