<<< Förra avsnittet Innehåll Nästa avsnitt >>>

Svenska bokstäver och förbjudna tecken

Olika datortyper (PC, Macintosh, Unix etc) har olika sätt att hantera å, ä, ö och andra bokstäver med olika accenter, t.ex. é, ñ och ç. Internet och www följer en teckenstandard som kallas ISO 8859-1 (kallas även ISO Latin-1).

Alla välgjorda HTML- och WYSIWYG-editorer håller själva reda på detta och ser till att å, ä och ö blir riktiga, och om man skriver sina sidor för hand i en texteditor i Windows eller Unix blir det också rätt, eftersom Windows och Unix följer ISO 8859-1.

Om man skriver för hand i en texteditor på en dator som inte följer ISO 8859-1 (t.ex. Macintosh eller DOS) måste man själv hålla reda på att å, ä och ö blir rätt kodade. Det finns tre sätt att koda dessa "extra" tecken. Det som oftast är enklast att skriva det tecken som är det rätta enligt ISO 8859-1. Om man gör på detta sätt på en Macintosh så kommer man alltså i sin kod se helt andra tecken istället för å, ä och ö, medan det blir rätt på själva webbsidan. Ett litet program som underlättar detta finns här

Det andra sättet, som också är vanligt, är att använda en s.k. character entity. För å, ä och ö ser det ut så här:

å&aring;
Å &Aring;
ä &auml;
Ä &Auml;
ö &ouml;
Ö &Ouml;

Observera att "character entitys" till skillnad från HTML-styrkoder gör skillnad på stor och liten bokstav. Det går alltså inte att skriva &OUML;

Alla diakritiska tecken (tecken med accenter, prickar etc) som ingår i ISO 8859-1 har en egen character entity. En komplett lista finns här.

Det tredje sättet är character entitys där man skriver in tecknets nummer i ISO 8859-1:s teckentabell, till exempel &#65; för tecknet A.

Förbjudna tecken

Det är inte bara å, ä, ö, é och andra diakritiska tecken som kräver speciell behandling. Till exempel så använder man ju större-än- och mindre-än-tecken för att skriva styrkoder. Och &-tecknet används för att skriva "character entitys" (enligt ovan). Därför, om du vill ha ett större-än-, mindre-än- eller &-tecken i din text så måste du ange även detta med en "character entity":
&lt;Text inom hakar &amp; vinklar&gt;
blir på skärmen
<Text inom hakar & vinklar>

<<< Förra avsnittet Innehåll Nästa avsnitt >>>


Copyright © Anders Hultman 1998-02-21