<<< Förra avsnittet | Innehåll | Nästa avsnitt >>> |
De vanligaste ljudfilsformaten på webben idag är Sun Audio (filerna slutar på .au eller .snd), Windows WAVE (filerna slutar på .wav) och Apples Audio Interchange File Format (filerna slutar på .aif, .aiff eller .aifc). Andra format som förekommer är Soundblaster VOC, Amiga IFF, Amiga MOD, MIDI och MPEG.
De vanligaste filmfilsformaten på webben idag är Apples QuickTime (filerna slutar på .qt eller .mov), MPEG från Moving Pictures Expert Group (filerna slutar på .mpeg, .mpg eller .mpe) och Windows Audio-Video Interleaved (filerna slutar på .avi). Ett annat format som förekommer är Autodesk FLI/FLC animation som lämpar sig speciellt för dataanimerade filmer (filerna slutar på .flc eller .fli).
Ifall man har länkar till ljud- eller filmfiler på sin sida kan det vara en bra idé att också tala om vilket hjälpprogram som användaren behöver (både för Windows, Macintosh och Unix) samt erbjuda en länk till ett filarkiv där man kan hämta detta program.
Tänk också på att se till att servern skickar dina ljud- och filmfiler med rätt mediatyp angiven (ställs in i serverns inställningar), annars vet inte användarens webbläsare hur den ska hantera dem.
Vissa ljud- och filmformat kan webbläsaren själv hantera på detta sätt, för andra krävs att användaren har en s.k. plug-in installerad. Om rätt plug-in inte finns installerad kan en del webbläsare själva ge förslag på vilken plug-in användaren måste skaffa, men även här kan det vara en bra idé att erbjuda en länk till ett filarkiv där man kan hämta en lämplig plug-in. Även här måste du se till att servern skickar dina ljud- och filmfiler med rätt mediatyp angiven.
För att lägga in ljudet eller filmen på webbsidan använder man styrkoden <OBJECT>. Till <OBJECT> lägger man diverse attribut som styr hur ljudet eller filmen presenteras på sidan, samt information som den plug-in eller yttre program som ska spela upp filen behöver för att fungera riktigt. Exempel på dessa attribut är codebase, classid, codetype, data, type, declare, standby och align. Om uppspelningsprogrammet behöver mer information kan den ges med attributen name, value, valuetype och type till styrkoden <PARAM>. Exakt hur man gör beror på det ljud- eller filmfilsformat samt det uppspelningsprogram som används. Mer information brukar finnas hos de företag som tillverkar konverterings- och uppspelningsprogram för de olika formaten.
Om webbläsaren inte kan hantera den datatyp som anges i en <OBJECT>-kod kommer den att försöka visa det som finns mellan <OBJECT> och </OBJECT>. Mellan start- och slutkod kan man då lägga underordnade <OBJECT>-koder för att erbjuda samma innehåll i olika format:
<OBJECT CLASSID="TheEarth.py">I detta exempel kommer webbläsaren i första hand att visa en animation skriven i programmeringsspråket Python. Om webbläsaren inte kan det, visas en MPEG-film istället. Kan webbläsaren inte det heller, visas en GIF-bild, och går inte ens det så visas texten.
<OBJECT DATA="TheEarth.mpeg" TYPE="application/mpeg">
<OBJECT SRC="TheEarth.gif">
Jorden sedd från rymden.
</OBJECT>
</OBJECT>
</OBJECT>
Till <EMBED> lägger man olika attribut som styr hur ljudet eller filmen presenteras på webbsidan. Vissa, som WIDTH och HEIGHT används av Netscape självt för att styra hur ljudets eller filmens ruta på webbsidan ska se ut, medan andra attribut vidarebefordras till den plug-in som hanterar filen. Vilka attribut som kan användas beror på den plug-in som används för just detta filformat. Några av de vanligaste är:
<EMBED SRC="filmer/lokal.mov" WIDTH="200" HEIGHT="150">
<EMBED SRC="melodi.wav" WIDTH="144" HEIGHT="60" AUTOSTART="TRUE" LOOP="TRUE">
<EMBED SRC="vd-tal.aif" AUTOSTART="FALSE" VOLUME="100" WIDTH="144" HEIGHT="60" CONTROLS="CONSOLE">
En annan variant som fungerar för alla webbläsare som stöder omdirigering med <META HTTP-EQUIV> är att i <HEAD>-delen av dokumentet lägga <META HTTP-EQUIV="Refresh" CONTENT="0; URL=ljudfil.wav">. Detta gör att webbläsaren direkt efter att sidan laddats in hämtar ljudfilen.
Läs mer om Netscapes
ljud-plug-ins
och
film-plug-ins
Läs mer om olika ljudformat här
Läs mer om MPEG här
Läs mer om QuickTime här
Läs mer om Autodesk FLI/FLC här
RealAudio och RealVideo fungerar så att ljud- eller filmfilen levereras av ett separat serverprogram. Från webbsidan har man en <A HREF>-länk till en s.k. metafil som innehåller adressen till RealAudio-servern. Webbläsaren lämnar över adressen till ett hjälpprogram som själv tar kontakt med RealAudio-servern. Den fortsatta kontakten dem emellan sker alltså inte via webbläsaren, och inte ens via HTTP, utan via en egen kanal över nätet, som är mer avpassad för streamad media.
Streamworks, som är en konkurrerande teknik, fungerar på liknande sätt.
Vivo-filmer kräver ingen speciell server, utan kan levereras av den vanliga webbservern. En fördel med detta är att man slipper ha en speciell server installerad.
Läs mer om RealAudio och RealVideo här
Läs mer om Streamworks här
Läs mer om Vivo här
<<< Förra avsnittet | Innehåll | Nästa avsnitt >>> |