Till Anders hemsida Boksnack
Boksnack med Anders Hultman


George Edgar Slusser: "Robert A. Heinlein: stranger in his own land"
Borgo Press, 1977

En skarp och mycket kritisk analys av Heinleins senare romaner. I ett litet häfte på 60 sidor går Slusser detaljerat igenom de olika personerna i böckerna, vilka symboliska roller de spelar, vad de olika avsnitten av böckerna har för djupare innebörd, och vad problemet med böckerna är.

Det handlar främst om tre romaner, "Stranger In A Strange Land" (1961), "I Will Fear No Evil" (1970) och "Time Enough For Love" (1973) men Slusser gör även jämförelser med tidigare böcker ur Heinleins produktion.

Heinlein debuterade 1947 och hade när den här essän skrevs gett ut ett fyrtiotal böcker. De flesta av böckerna från 40- och 50-talen är klassiskt äventyrsinriktade ungdomsböcker, utan djupare tankar bakom. Men i och med "Stranger..." menar Slusser att Heinlein skrivit sin första öppet filosofiska roman. Filosofin som Heinlein presenterar består vid första påseendet av ett allomfattande kärleksbudskap, men Slusser visar att det mest handlar om ett sätt för en utvald elit att befästa sin makt och dominans.

Ibland kan sådana här analyser kännas lite långsökta. Det blir lätt så att kritikern läser in saker i verken som mest är ett uttryck för hans egen agenda, men så känns det inte alls här. Inte heller känns det som att Slusser föraktar science fiction-genren som sådan, och att det är därför han är kritisk. Det hade ju annars kunnat vara en lättköpt poäng, vanligt förekommande från dem som mest analyserar "fin" litteratur.

Nej, analysen är välgrundad och bra, och talar inte bara om vad i böckerna som är dåligt, utan också varför de dåliga delarna är dåliga. Jag kan bara förstummat hålla med, och blir lite irriterad över att jag inte själv såg de saker som Slusser pekar på när jag själv läste böckerna.

Av Anders Hultman, augusti 2006.

< Förra boken | Nästa bok >
Till listan över böcker

Ceci n'est pas
un blogg.

I Boksnack skrev jag om de böcker jag läste 2005--2009.

RSS

Om upphovsrätt